5 Tips om de ideale thuiswerkplek te creëren
Steeds meer werkgevers en werknemers kiezen ervoor (een gedeelte van) het werk vanuit huis te laten gebeuren. Thuiswerken was al een tijdje een trend in opkomst, maar sinds de lockdowns ten gevolge van de corona pandemie is deze nieuwe manier van werken de normaalste zaak van de wereld geworden. Maar net als wanneer je bureau op kantoor staat, is het voor een thuiswerkplek van belang dat deze erop ingericht is jou zo goed mogelijk te laten werken. Daarom lees je in deze blog de 5 tips om de ideale thuiswerkplek te creëren.
Tip 1: Een goed bureau is het halve werk
Niets is zo belangrijk voor een thuiswerkplek als een goed bureau. Allereerst creëer je met een bureau ook in huis een plek die echt toegewijd is aan je werk. En dat is belangrijk om efficiënt te kunnen werken. Wie op de bank of aan de eettafel gaat zitten werken zal namelijk moeite hebben om onderscheid te maken tussen werk en huishoudelijke klusjes of andere afleidende zaken. Een tweede reden waarom een goed bureau een belangrijke basis is voor elke goede thuiswerkplek is dat een bureau je in staat stelt om de juiste werkhouding aan te nemen. Aan een bureau zit je doorgaans, in tegenstelling tot eettafel of bank, in een actieve houding die je in staat stelt goed en geconcentreerd te kunnen werken.
Tip 2: Goede verlichting maakt het verschil
Een tweede onmisbaar onderdeel van jouw perfecte thuiswerkplek is goede verlichting. Denk daarbij eerder aan daglicht dan een gezellig schemerlampje. Het is dan ook een goed idee om, indien mogelijk, je bureau ergens bij een raam te zetten, zodat je zoveel mogelijk in het daglicht kunt gaan zitten werken. Daglicht zorgt er namelijk voor dat ons lichaam wakker en actief wordt. En dat kan nog wel eens behulpzaam zijn als je aan het werk moet.
Tip 3: De juiste houding - Het belang van ergonomie
Ergonomie is de wetenschap die zich bezighoudt met het voorkomen van lichamelijke klachten ten gevolge van je werk. In het kader van jouw ideale thuiswerkplek gaat het dan ook om het zorgen voor de juiste zithouding. Die houding bereik je door te kiezen voor het juiste bureau en de juiste bureaustoel. Bij de betere kantoormeubelzaken heb je een ruime keuze aan ergonomische bureaustoelen en in hoogte verstelbare bureaus.
Tip 4: Opgeruimd staat netjes én werkt lekker
Natuurlijk, wie thuis werkt hoeft minder rekening met collega’s te houden en dus hoeft je bureau ook niet opgeruimd te zijn, toch? In de praktijk blijkt dat een opgeruimd bureau helpt om beter geconcentreerd te kunnen werken. Onbewust ben je toch bezig met dat stapeltje administratie dat op je bureau ligt of dat boek waar je graag in wil gaan beginnen. Lekker opruimen, zodat je kan focussen op je werk. Je zult je werk dan immers ook eerder af hebben waardoor er weer tijd is voor andere dingen!
Tip 5: Maak er een persoonlijke en inspirerende werkplek van
Een opgeruimde werkplek hoeft nog geen lege en ongezellige werkplek te zijn. Maak er een persoonlijke hoek van die je helpt inspiratie te vinden en je herinnert aan de redenen waarvoor je ook alweer zo hard werkt! Mooie foto’s van je gezin bijvoorbeeld, of kiekjes van je laatste vakantie. Hier en daar een inspirerende quote en jouw ideale werkplek is klaar!
Bijpassende tips en informatie
- Woonideeën tips trends en kleuren
________________________________________________________________________________________________